Kompisligan

Barn- och ungdomsfotboll samlas under ett tak!

Kompisligan blir det nya namnet på barn- och ungdomsfotbollsmatcher i Sverige när distriktsförbunden går samman i en gränsöverskridande satsning. Barn och ungdomar, mellan 6 och 19 år, som spelar fotboll kommer att spela i Kompisligan från och med säsongsstarten 2016. Kompisligan är inte bara matcher och upplevelser – det är även ett initiativ som kommer att beröra frågor kring integration, gemenskap och värderingar. Kompisligan är således en helt ny mötesplats, både fysisk och digital, för aktiva och engagerade. Initiativet stöttas av Svenska Fotbollförbundet.

– För oss distriktsförbund är Kompisligan ett initiativ för framtiden. Att kunna samlas inte bara på fotbollsplanen utan även i ungas snabbrörliga digitala tillvaro, och dessutom utan geografiska avgränsningar, gör fotbollen starkare, säger Smålands Fotbollförbunds kanslichef Börje Ericsson, tillika ledamot i Kompisligans verksamhetsråd.

Styrkan i Kompisligan, utöver att knyta ihop matcher och seriespel på nationell nivå, ligger i att man nu på bred front kan jobba med angelägna frågor som kretsar runt barn- och ungdomsfotboll:

– Kompisligan handlar om så mycket mer än bara fotboll, det är en mötesplats där barnen och ungdomarna alltid är i fokus. Istället för att varje distriktsförbund enskilt driver frågor om bredd, elit, mångfald och etik blir vi nu en gemensam kraft över Sverige, säger Thomas Sunesson, vd och initiativtagare.

Barn- och ungdomsfotboll – en ny sponsringsrättighet.
Att attrahera organisationer och företag som brinner för barn- och ungdomsfotboll är en viktig pusselbit för att kunna driva på utvecklingen av fotbollen i Sverige – för barnen, föräldrarna, ledarna samt funktionärer och supportrar.

– Genom samarbetet finns det möjlighet för företag att, via Kompisligans olika plattformar, nå en fantastisk målgrupp beståendes av hundratusentals aktiva och deras miljoner anhöriga från norr till söder. Vi tror att Kompisligan kommer attrahera sponsorer som vill göra skillnad i fotbollssverige på gräsrotsnivå, säger Lena Whitman, marknadschef och initiativtagare.

Kompisligan startar när matcherna och seriespelet börjar i april 2016.

Initiativtagarna

Lena Whitman har tidigare varit sponsorchef på Expressen och ansvarade bland annat för fotbollsprojektet Sanktan mellan 2006–2013. Hon har även varit tränare för sina söners ungdomslag i Brommapojkarna. Lena kommer från en äkta idrottsfamilj med flertalet SM-guld i friidrott samt OS- deltagande på meritlistan.

Thomas Sunesson har en gedigen bakgrund inom kommunikationsbranschen och har jobbat på flera pr-, event- och sponsringsbyråer. Han har även spelat barn- och ungdomsfotboll i Östers IF och medverkat i Smålandslaget, bland annat med barndomsvännen Joachim Björklund – en av landslagshjältarna från VM 1994.

Lena och Thomas är initiativtagare till Kompisligan och tillsammans med distriktsförbunden vill man att barn- och ungdomsfotbollen ska bli en starkare kraft i samhället. Målet är att fler ska börja spela fotboll och fortsätta spela längre upp i åldrarna samt att ännu fler ska engagera sig i vår barn- och ungdomsfotboll.

Om Kompisligan

Kompisligan är det nya namnet på fotbollsmatcher och seriespel för barn och ungdomar i Sverige. Barn och ungdomar mellan 6 och 19 år kommer från och med årets säsong spela i Kompisligan. Kompisligan är även en digital arena som kommer att informera, inspirera, förklara, roa och bevaka händelser inom barn- och ungdomsfotbollen. Initiativet stöttas av Svenska Fotbollförbundet.

För mer information och pressbilder

www.kompisligan.se

Presskontakt

Joel Pallvik, Pack Train joel.pallvik@packtrain.se, 0700 82 20 48